2025-től módosult a Fogyatékossági támogatásról szóló rendelet
Fontos változás a Hatósági Igazolvánnyal kapcsolatban

A Hatósági Igazolványról, igénylés, használat, pótlás
Hatósági Igazolványról
Fogyatékossági támogatást igazoló hatósági igazolványt fogyatékossági támogatásra jogosult személy kaphat.
Fogyatékossági támogatásra jogosult – jövedelmi helyzetétől függetlenül – az a 18. életévét betöltött, súlyosan fogyatékos személy, akinek a jogszabályban meghatározott súlyosan fogyatékos állapota tartósan vagy véglegesen fennáll, önálló életvitelre nem képes, és mások állandó segítségére szorul.
Fontos változás a Hatósági Igazolvánnyal kapcsolatban
A fogyatékossági támogatás megállapításával egyidejűleg hatósági igazolványt kell kiadni.
A hatósági igazolvány a 141/2000. (VIII.9.) Kormányrendelet 19. §. 2025. évtől kiegészült a 2-3 bekezdéssel, miszerint, ha az állapot végleges, akkor az érintett felülvizsgálata nem szükséges, illetve határozatlan időre szólóan kell kiállítani a jogosultság alapján a fogyatékossági igazolványt, viszont, ha állapotváltozás következik be, akkor azt jelezni kell.
Ehhez kapcsolódó jogszabály ide kattintva érhető el.
Fogyatékossági igazolvány felmutatása
A fogyatékossági hatósági igazolványt fel, illetve be kell mutatni
a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló Kormányrendelet szerinti utazási kedvezmény igénybevétele és
a jogszabályban meghatározott adókedvezmény megállapítása során.
Igazolvány igénylése
Az ügyintézés helye a lakóhely szerint illetékes járási hivatal.
Az igényléshez szükséges dokumentumok:
személyazonosító igazolvány;
a háziorvos (vagy bentlakásos szociális intézmény esetén az intézmény orvosa) által kiállított orvosi beutaló.
A beutalóban az orvos nyilatkozik, hogy a rendelkezésre álló orvosi dokumentáció alkalmas-e a súlyosan fogyatékos állapot minősítésére (amennyiben ezek nem állnak rendelkezésre, úgy a háziorvos gondoskodik a megfelelő szakvizsgálatok elvégeztetéséről), véleményezi az igénylő önálló életvitelre való képességét és önkiszolgálási képességét, valamint, ha az eljárás során a kérelmező személyes vizsgálata szükséges, azt hol indokolt elvégezni (lakóhely, tartózkodási hely, vizsgálatot végző szerv);
a fogyatékosságot igazoló orvosi dokumentáció.
Elveszett igazolvány pótlása
Igazolvány elvesztése esetén bejelentést kell tenni a lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál. A bejelentést követően az igazolványt a jogosultság igazolására alkalmatlanná nyilvánítják. Amennyiben a jogosultság továbbra is fennáll, akkor a jogosult számára új igazolványt állítanak ki.
Fogyatékossági támogatás utalásának időpontjairól 2025-ben pedig ide kattintva lehet tájékozódni.

Vonatkozó jogszabály:
141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól
141/2000. (VIII.9.) Kormányrendelet 19. §. 2-3 bekezdés

A Hatósági Igazolványról, igénylés, használat, pótlás
Hatósági Igazolványról
Fogyatékossági támogatást igazoló hatósági igazolványt fogyatékossági támogatásra jogosult személy kaphat.
Fogyatékossági támogatásra jogosult – jövedelmi helyzetétől függetlenül – az a 18. életévét betöltött, súlyosan fogyatékos személy, akinek a jogszabályban meghatározott súlyosan fogyatékos állapota tartósan vagy véglegesen fennáll, önálló életvitelre nem képes, és mások állandó segítségére szorul.
Fontos változás a Hatósági Igazolvánnyal kapcsolatban
A fogyatékossági támogatás megállapításával egyidejűleg hatósági igazolványt kell kiadni.
A hatósági igazolvány a 141/2000. (VIII.9.) Kormányrendelet 19. §. 2025. évtől kiegészült a 2-3 bekezdéssel, miszerint, ha az állapot végleges, akkor az érintett felülvizsgálata nem szükséges, illetve határozatlan időre szólóan kell kiállítani a jogosultság alapján a fogyatékossági igazolványt, viszont, ha állapotváltozás következik be, akkor azt jelezni kell.
Ehhez kapcsolódó jogszabály ide kattintva érhető el.
Fogyatékossági igazolvány felmutatása
A fogyatékossági hatósági igazolványt fel, illetve be kell mutatni
a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló Kormányrendelet szerinti utazási kedvezmény igénybevétele és
a jogszabályban meghatározott adókedvezmény megállapítása során.
Igazolvány igénylése
Az ügyintézés helye a lakóhely szerint illetékes járási hivatal.
Az igényléshez szükséges dokumentumok:
személyazonosító igazolvány;
a háziorvos (vagy bentlakásos szociális intézmény esetén az intézmény orvosa) által kiállított orvosi beutaló.
A beutalóban az orvos nyilatkozik, hogy a rendelkezésre álló orvosi dokumentáció alkalmas-e a súlyosan fogyatékos állapot minősítésére (amennyiben ezek nem állnak rendelkezésre, úgy a háziorvos gondoskodik a megfelelő szakvizsgálatok elvégeztetéséről), véleményezi az igénylő önálló életvitelre való képességét és önkiszolgálási képességét, valamint, ha az eljárás során a kérelmező személyes vizsgálata szükséges, azt hol indokolt elvégezni (lakóhely, tartózkodási hely, vizsgálatot végző szerv);
a fogyatékosságot igazoló orvosi dokumentáció.
Elveszett igazolvány pótlása
Igazolvány elvesztése esetén bejelentést kell tenni a lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál. A bejelentést követően az igazolványt a jogosultság igazolására alkalmatlanná nyilvánítják. Amennyiben a jogosultság továbbra is fennáll, akkor a jogosult számára új igazolványt állítanak ki.
Fogyatékossági támogatás utalásának időpontjairól 2025-ben pedig ide kattintva lehet tájékozódni.

Vonatkozó jogszabály:
141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól
141/2000. (VIII.9.) Kormányrendelet 19. §. 2-3 bekezdés
- Találatok: 593